Dopravnému podniku schválili trojnásobok peňazí, ktoré pre koronu stratil

Počas koronakrízy MHD v Bratislave jazdila ako cez prázdniny. FOTO: Živé mesto

Prepad tržieb Dopravného podniku nebol taký výrazný ako očakávali. Výpadok počas prvej vlny koronavírusu bol sedem miliónov eur, poslanci mu schválili až 21 miliónov eur. Dopátrať sa k údajom o tržbách pritom nebolo jednoduché. Ani poslanci ich pri schvaľovaní dotácie na stole nemali, vychádzali len z odhadov a “politickej dohody.” Je pritom možné, že kompenzáciu za koronakrízu dostane podnik aj od vlády.

Kým cestujúci museli na vrátenie svojich neprecestovaných peňazí dlho čakať, Dopravný podnik (DPB) už kompenzácie za výpadky príjmov počas koronakrízy dostal. Mestskí poslanci mu schválili mimoriadne dotácie a navýšenie rozpočtu v hodnote 21 miliónov eur. Vedenie podniku totiž tvrdilo, že mesačne kvôli obmedzeniam stráca štyri milióny eur. Aktuálne čísla však hovoria, že od marca do mája bol výpadok jeho tržieb len sedem miliónov eur.

21 miliónov poslanci schválili v čase, keď pre očakávaný 37-miliónový výpadok daní v súvislosti s koronakrízou muselo mesto robiť veľké škrty, pričom časť z toho chce riešiť aj úverom.

“Čím vyššiu sumu bežného transferu pošle mesto DPB tento rok, tým menej bude nárok na úhradu ekonomicky oprávnených nákladov za rok 2020 v budúcoročnom rozpočte mesta,” povedala hovorkyňa magistrátu Katarína Rajčanová.

Stačili odhady

Financovanie Dopravného podniku, ktorý je najväčším výdavkom v rozpočte hlavného mesta, totiž funguje tak, že dostáva dotáciu na prevádzku a dodatočne mu magistrát vyrovnáva aj stratu z hospodárenia. Zvlášť sú financované nákupy vozidiel.

Mestské zastupiteľstvo najprv koncom apríla schválilo podniku finančnú pomoc v hodnote 12 miliónov eur a to sedem miliónov navyše na tento rok a predčasné vyrovnanie minuloročnej straty v hodnote päť miliónov eur. Obvykle výška straty musí byť preverená auditom, čo sa teraz nestalo.

Magistrát v apríli tvrdil, že podnik stráca mesačne tržby vo výške 3,5 až 3,7 milióna eur. V skutočnosti jeho straty od marca do júna boli od jedného do 3,3 milióna eur. Sám Dopravný podnik tiež v apríli vyčíslil úspory z prechodu na prázdninový režim na 1,3 milióna eur.

marecaprílmájjún
odhad tržieb, znížených pre koronakrízu375 tisíc390 tisíc390 tisíc
reálne tržby z cestovných lístkov a refundácií BID3,1 mil1,45 mil.1,75 mil.2,6 mil.
výpadok-1,89 mil.-3,3 mil.-2 mil.-1 mil.
Porovnanie odhadov tržieb a reality ukazuje rozdiely o milióny.
Mimoriadny režim platil od 16. marca do 18. mája, najprísnejšie opatrenia v apríli.
Zdroj údajov: Dopravný podnik, infozákon

Hoci sa odhady nenaplnili, koncom júna zastupiteľstvo schválilo ďalších deväť miliónov pre DPB. Z toho dva milióny na ďalšie dokrytie vlaňajšej straty a sedem miliónov na tú, ktorú Dopravný podnik ešte len vyprodukuje tento rok. “Kvôli cashflow problémom DPB navyšujeme transfer v skoršom dátume,” uviedlo vedenie mesta v materiáli, na základe ktorého schvaľovali dotáciu.

O tom, aké sú problémy podniku “s cashflow”, sa však v materiáli nepísalo. Nebolo to ani predmetom diskusie pred schválením dotácie. V debate neodznela ani informácia, že straty Dopravného podniku neboli také dramatické ako odhady. V tom čase, ku koncu mája, pritom bol výpadok oproti plánu len sedem miliónov eur.

Namiesto reálnych údajov politická dohoda?

Prečo teda podniku schválili až 21 miliónov eur? “DPB v apríli mal na účtoch peniaze na výplaty pre zamestnancov a pohonné hmoty maximálne do júna,” povedal portálu Živé mesto predseda mestskej finančnej komisie Rastislav Tešovič.

Pri schvaľovaní peňazí navyše podľa neho vychádzali z odhadu sekcie financovania magistrátu, ale aj dát z DPB a prognózy NBS. “Nakoniec došlo k politickej dohode, že rozpočtová zmena sa udeje v dvoch krokoch, teda v apríli 7 miliónov eur a v júni, keď budú ďalšie dáta, ďalších 8 miliónov eur,” uviedol.

Prečo ale v júni schvaľovali ďalšie peniaze bez reálnych dát, nevysvetlil ani on, ani magistrát.

Zastupiteľstvo schválilo peniaze pred Dopravný podnik bez toho, aby rokovalo o reálnom vývoji tržieb.
FOTO: Bratislava – hlavné mesto

Ročný rozpočet podniku tak narástol zo 65 miliónov eur na 79. “DPB bude schválených 14 miliónov eur (na tento rok, pozn. red.) potrebovať bez ohľadu na výšku výpadku tržieb. Okrem dopadov pandémie koronavírusu by totiž Dopravný podnik Bratislava potreboval navýšiť rozpočet na tento rok kvôli plánovanému a rozpočtovanému rastu miezd, ako aj kvôli novým linkám,” tvrdí hovorkyňa.

Podľa šéfa finančnej komisie sa ale nemôže stať, že by DPB dodatočne schválené peniaze minul aj napriek tomu, že by k výpadku nedošlo. “Samotné čerpanie schválených prostriedkov sa deje podľa zmluvy medzi hlavným mestom a DPB, na mesačnej báze a vždy len do výšky preukázaného skutočného výpadku tržieb,” tvrdil Tešovič. Zúčtovanie podľa neho bude známe v septembri.

Magistrát pritom požiadal vládu, aby Dopravný podnik zaradil medzi firmy, ktoré dostanú kompenzácie za výpadky v súvislosti s koronavírusom. Či sa tak stane, ku dnešnému dňu nie je známe.

Korona nám vyčistila vzduch, vieme si ho udržať?

Čísla boli tajomstvom

Keď poslanci koncom apríla schválili prvú dotáciu, zaviazali podnik, aby vedenie mesta každé dva týždne informoval o aktuálnej finančnej situácii. Keď sme aktuálne čísla chceli vedieť o mesiac neskôr, nastal problém. Hovorca DPB Matej Michlík nám napísal: “Prepad bol o 4 milióny eur mesačne vrátane refundácií. Novšie čísla budeme najprv prezentovať mestským poslancom a magistrátu, až následne prípadne do médií.” Údaje, ku ktorým sme sa dopátrali neskôr na základe infozákona, však ukazujú, že štvormiliónový výpadok nemali ani raz.

marecaprílmájcelkom
saldo tržieb-1,7 mil.-3 mil-1,9 mil-6,6 mil.
saldo refundácií z BID-196 tisíc-290 tisíc-158 tisíc-644 tisíc
spolu-1,89 mil-3,3 mil-2 mil-7,2 mil
Zdroj: odbor právnych služieb DPB

Dopravný podnik mesta Bratislavy nie je súkromnou firmou a tak nemá dôvod tajiť čísla o hospodárení. Je mestským podnikom, ktorý je z väčšej časti financovaný z daní obyvateľov cez dotáciu, z menšej časti z ich výplat cez kúpu električeniek a zo zanedbateľnej časti z iných výnosov. Preto sme na požiadavke trvali.

Následne sme sa dozvedeli, že “tržby DPB za marec 2020 sú na úrovni 50 % normálu a za apríl na úrovni 9 % normálu.” Aký je normál, sa zistiť nedá, keďže podnik stále nemá zverejnenú výročnú správu za minulý rok. Vymenili sme si niekoľko mailov, aby sme sa dostali k číslam, ktoré ukázali, že už v apríli podnik získal z cestovného o jeden milión eur viac ako predpokladal. Ďalšie údaje sme získali cez infozákon.

Spoje počas koronakrízy premávali prázdne.
FOTO: ŽIVÉ MESTO

Žije z našich daní i peňaženiek

Celkovo Dopravný podnik z cestovných lístkov ročne získa 44 miliónov eur. Viac ako polovica týchto príjmov je z predplatných cestovných lístkov, tretina je z jednorazových lístkov a asi 11 percent zo SMS lístkov. Údaje sú však z poslednej zverejnenej výročnej správy z roku 2018.

Nie je pritom tajomstvom, že podnik bol v minulosti tunelovaný. Jeho sklady boli plné nepotrebných súčiastok, kontrola magistrátu odhalila, že niektoré boli až stonásobne predražené. Z našich daní platili napríklad poistky členom vedenia na ochranu dobrej povesti.

Tunelované vodárne šetrili. Nechali ľudí bez pitnej vody

Facebook Comments