Dostal Slovnaft bajk konkurenciu?

Žlté bicykle začali v Bratislave požičiavať na jeseň 2018. Konkurencia prišla teraz v júni. FOTO: Slovnaft bajk

Slovnaft bajk konkurenciu potrebuje. Nemá dobre nastavené ceny a užívatelia sa sťažujú aj na zlý stav bicyklov. Konkurenčný Antik bike, ktorý v Bratislave začal požičiavať bicykle v júni, však zatiaľ funguje len vo dvoch okrajových mestských častiach. Štatistiky ukazujú, že ľudia o zdieľané bicykle majú záujem. Na to, aby sa stali plnohodnotnou súčasťou mestskej dopravy, však potrebujú oddelené cyklotrasy.

V komentári sa dozviete:

Aké sú výhody a nevýhody oboch systémov?
Ako je využívaný bikesharing, koľko jázd zaznamenali a kam smerujú?
Ako riešia údržbu bicyklov, aké sú náklady?
Čo chýba k tomu, aby sa rozvinula cyklodoprava v meste?

Od júna si môžete v Bratislave požičať nielen žltý, ale aj červeno-biely bicykel. Nájdete ich v Rači a Vajnoroch. Okrajové mestské časti sa otvorili konkurencii, lebo prevádzkovateľ mestskej siete bicyklov Slovnaft Bajk o ne nemal záujem. “Zobudil sa”, až keď sa objavila konkurencia.

Aký je záujem o bikesharing?

Výhodou novej siete Antik bike, ktorá funguje aj v Košiciach, Poprade, Trebišove, Moldave nad Bodvou a Veľkom Šariši, je, že bicykel nemusíte vrátiť do stojiska, ale môžete ho odparkovať hocikde.

V Rači funguje od začiatku júna. “Používam bicykel denne a hlavná výhoda je, že netreba riešiť žiadne stanice a môžem bicyklom prísť až domov pred vchod a zaparkovať ho. Pri Slovnaft bajkoch treba hľadať prázdnu stanicu a došliapať domov pešo,” napísala na facebooku vicestarostka Rače Lenka Antalová Plavuchová.

Od začiatku júna podľa Emy Ondruškovej z tlačového oddelenia Rače zaznamenali 564 jázd na červených bicykloch, ktoré spolu trvali 128 hodín a merali 673 kilometrov. Priemerná jazda trvá 14 minút a jej dĺžka je 1,76 kilometra.

Antik bike sa však dá využiť len v Rači a Vajnoroch. Na radnici to nevnímajú ako nevýhodu. “Bicykle od začiatku považujeme za prostriedok určený skôr na presun z odľahlejších častí Rače k zastávkam MHD, či ako prostriedok na presun medzi jednotlivými miestnymi časťami – Rača, Krasňany, Rendez,” hovorí Ondrušková.
 
Celkovo červeno-biele bicykle podľa Petra Blaasa z Antik Telecomu Slováci používajú nielen na dochádzanie do práce, ale aj za zábavou. Slúžia ako dopravný prostriedok aj v noci, keď je obmedzená MHD. “Približne 10 percent jázd, ktoré sú dlhšie, sa deje počas noci medzi polnocou a 6:00,” hovorí Blaas.

Na Antik biku v štyroch slovenských mestách v minulej sezóne zaznamenali vyše 220 tisíc jázd a vyše 40 tisíc inštalácií aplikácie.

Na Slovnaft bajku v Bratislave zase od jesene 2018 najazdili užívatelia viac ako pol milióna jázd, pričom najdlhšia merala viac ako 50 kilometrov. Najčastejšie si ich požičiavajú v centre mesta, na Námestí SNP, Pribinovej a i Šafárikovom námestí, väčšinu užívateľov však netvoria turisti, ale domáci.

“Počas pracovných dní najčastejšie jazdia do práce a naspäť, o čom svedčia najvyťaženejšie časy medzi 6:00 až 9:00 a 16:00 až 18:00. Cez víkend je najvyťaženejší čas od 16:00 do 20:00,” uvádza PR oddelenie Slovnaftu. Najvyšší počet jázd zaznamenávajú v utorky a najnižší v nedele.

Antik bike je v Rači od začiatku júna. FOTO: MČ Rača

Hrozí pokuta?

Nevýhodou Antik biku je aktuálne fakt, že v systéme sú zapojené len Rača a Vajnory. Bicykel tak nemôžete odparkovať v inej mestskej časti.

Ak ho odstavíte za jej hranicou, môžete dostať pokutu 30 eur. Peter Blaas z Antik Telecomu však hovorí, že najprv užívateľa telefonicky vyzvú, aby bicykel vrátil do zóny a tak zatiaľ pokutu neudelili. V Rači za prvý mesiac skončili mimo zóny dva bicykle a podľa hovorkyne ich používatelia vrátili do 24 hodín naspäť.

Pravidlá ďalej hovoria, že pokuta je aj za to, ak bicykel opriete o plot súkromnej či verejnej budovy, o dopravnú značku, ak na chodníku neostane voľný priestor 1,5 metra a tak ďalej.

Slovnaft bajk

700 bicyklov v Bratislave

výhody: stanice (83) v Starom Meste, Novom Meste, Ružinove, Petržalke, plánované rozšírenie do Karlovej Vsi, Rače, Vajnôr, Vrakune, pripravované prepojenie s MHD

nevýhody: cena od 6 eur s depozitom 30 eur, mesačný paušál za 9 eur

– stále nie je vo všetkých častiach mesta, chýba napríklad Dúbravke

Antik bike

85 bicyklov v Bratislave

výhody: možnosť odstaviť hocikde, nižšia nástupná cena – 1 euro za hodinu s depozitom 20 eur, mesačný paušál za 5 eur

nevýhody: povinnosť zaparkovať bicykel v Rači a Vajnoroch

Travel photo created by freepik – www.freepik.com

Antik bike by chcel mať bicykle aj v ďalších mestských častiach. Konkretizovať ich nechcel, no hovorí sa o Ružinove a Novom Meste. Je však otázne, či mestské časti, v ktorých už sú žlté bicykle, budú mať záujem o červeno-biele bicykle, o ktorých servis sa budú musieť starať. (Viac nižšie.) Slovnaft sa zase chce tento rok rozšíriť do Karlovej Vsi a Vrakune. Plánuje aj Nové Mesto, Raču aj Vajnory. Ak tam osadí svoje stanice, budú tieto mestské časti prvými, ktoré ukážu, čo dokáže konkurencia. Stanice osadzuje v spolupráci s magistrátom, ktorý mu miesta musí pripraviť.

Plány rozšírenia Slovnaft Bajku na tento rok. Pribudne viac ako 20 dokovacích staníc a 300 bicyklov.  

Drahšie ako v Londýne?

Konkurencia by mohla rozhýbať ceny za požičiavanie bicyklov. Paušály Slovnaft bajku sú tak užívateľsky “unfriendly,” že cyklistov môžu odradiť. Ceny totiž začínajú na 6 eurách za deň, prípadne si môžete kúpiť 12-eurový kredit, pri ktorom je ale tarifikácia neporovnateľne drahšia ako pri paušáloch. Ak vám teda napríklad ušiel autobus a potrebujete sa odviezť len kúsok, požičiavať bicykel sa vám neoplatí. V roku 2018 po spustení platila cena euro za polhodinu, Antik bike začína s cenou 1 euro za hodinu.

Pre porovnanie, v Londýne stačia na požičanie bicykla dve libry na deň, čo zahŕňa jazdy do 30 minút. Podmienkou však je odstaviť bicykel do dokovacej stanice, aby systém zaznamenal, že bicykel stojí. Každá jazda nad 30 minút je nanovo spoplatnená.

Slovnaft tvrdí, že väčšina jeho používateľov si kupuje ročný program, ktorý je necelých 30 eur, alebo kreditný lístok. “Denné programy využíva menšia časť užívateľov systému.”

V Londýne za desať rokov bikesharingu zaznamenali 87 miliónov požičaní bicykla. V meste je ich 12 tisíc.
FOTO: Transport for London

Ako je to s údržbou bicyklov?

Konkurencia tiež ukáže, ktorý systém zvláda lepšie údržbu bicyklov. Užívatelia Slovnaft bajku sa sťažujú, že sú bicykle zanedbané. “Strieľajúca reťaz a prehadzovačka a slabé brzdy, tieto dva problémy boli zatiaľ doslova na každom bajku, ktorý som skúsil,” napísal cyklista Tomáš na facebooku. “Ojedinele sa vyskytujú aj osmičky na kolesách, padajúca sedlovka, či nefungujúce zámky. Občas zasekávajúce sa alebo preskakujúce pedále,” dodal s tým, že za posledné dva týždne využil žlté bicykle desaťkrát.

Cyklokoordinátor mesta Tomáš Peciar mu sľúbil, že to budú riešiť s prevádzkovateľom systému. Podľa neho mesto ale dostáva štatistiky o tom, že sa bicykle opravujú.

Antik bike to má vymyslené inak, o bežnú údržbu a riešenie zle zaparkovaných bicyklov sa má starať mestská časť. Najbližšie týždne teda ukážu, či to budú stíhať zamestnanci radníc, ktorí niekedy nestíhajú kosiť, odhrabávať lístie, alebo čistiť fontány.

“Za prvý mesiac fungovania sme opravovali len jednu závadu – uvoľnené sedadlo,” hovorí Ema Ondrušková z Rače.

Koľko stojí údržba, nevedia

Kým Slovnaft bajk uvádza, že údržba jedného bicykla ich ročne stojí okolo 300 eur bez súčiastok a väčších škôd po vandalizme, mestské časti zatiaľ o nákladoch na prevádzku Antik biku nehovoria.

Kým požičovné dostane Antik bike, náklady na údržbu a malé opravy bicyklov totiž znáša mestská časť. Vajnory napríklad majú v zmluve, že “v prípade, ak budú náklady mestskej časti neúmerne vyššie ako primerané, má nárok na náhradu týchto nákladov zo strany Antik Telekom.” Aké náklady sú vyššie ako primerané, zmluva nešpecifikuje. Mestské časti by pritom pri podpisovaní zmlúv mali vedieť, aké budú mať dopady na rozpočet.

Starosta Vajnôr Michal Vlček náklady nezverejnil. “Ako ekonóm považujem výšku operatívnych nákladov vzhľadom na pridanú hodnotu služby pre obyvateľov a mestskú časť ako primerané a výhodné,” napísal na facebooku. Rača ich chce vyhodnotiť po roku fungovania bikesharingu. “Žiadne závažné investície sme robiť nemuseli,” vraví hovorkyňa Rače, podľa ktorej sa o Antik bicykle starajú interní zamestnanci. Dostali však nové bicykle, čiže náklady na údržbu sa ukážu až po dlhšom používaní.

Na prevádzku Slovnaft bajku mestské časti doplácať nemusia, ani sa starať o bicykle. Na rozbeh ale v roku 2018 dostal mestskú dotáciu 450 tisíc eur. (Dotácia bola schválená, ale podľa Slovnaftu nakoniec nebola uvoľnená.)

Bezpečné cyklotrasy stále chýbajú

Hlavným problémom cyklodopravy v Bratislave však je, že má málo bezpečných mestských cyklotrás a aj preto na cesty do práce či školy využíva bicykel len o niečo viac ako percento Bratislavčanov.

Problémom Rače sú večné zápchy na Račianskej. Hovorkyňa priznáva, že bicykle ich pomôžu odľahčiť až po vybudovaní bezpečnej cyklotrasy.

V aktuálnych plánoch magistrátu je vybudovanie Račianskej radiály z Kollárovho námestia po Žitnú ulicu, tento rok sa však pripravuje len úsek z centra po Radlinského.

Kým Račania dokážu zápchy vyriešiť jazdou v električke, obyvatelia okrajových mestských častí ako sú Vajnory sú odkázaní na zle nastavené autobusy s odchodmi raz za polhodinu a aj preto radšej sadnú do áut.

Vajnorská hlavná dopravná tepna – Roľnícka je každý deň upchatá aj autami zo satelitov v Chorvátskom Grobe, pričom ústi do kruhového objazdu, ktorý je odborníkmi označený za najviac zaťaženú križovatku v Bratislave.

Alternatívnu dopravu by teda Vajnory potrebovali ako soľ. Podľa údajov z mestského dopravného generelu Vajnoráci najčastejšie dochádzajú do Starého Mesta a Rače. Bezpečná cyklotrasa však nevedie ani do Rače ani na Zlaté piesky, kam chodia Vajnoráci na električku a ani ju nikto neplánuje.

Čo treba robiť

Bikesharing je súčasťou alternatívnej dopravy, má pomôcť tomu, aby menej ľudí sadalo do áut, ktoré potom spôsobujú nielen zápchy, ale aj zhoršovanie vzduchu v našom meste. (Obmedzenia počas korony ukázali, že sa rekordne vyčistil, viac tu🙂

Už v roku 2014 bol zverejnený prieskum dopravných prúdov v meste. Magistrát i mestské časti teda vedia, odkiaľ a kam sa ľudia najviac presúvajú. Keby sa na základe výsledkov prieskumu určili úseky, ktoré by bolo možné obslúžiť cyklistickou dopravou, budovali by sa tam cyklotrasy a v ich blízkosti stanice bikesharingu, možno by sa konečne podarilo zvýšiť podiel cyklodopravy v meste z jedného na 8 percent, k čomu Bratislavu zaväzujú aj strategické dokumenty.

Na magistráte sa o to už začali snažiť ľudia z Cyklokoalície, potrebujú však aj mať na to vytvorené podmienky a personál. Aktuálne riešia výstavbu Račianskej, Vajnorskej, Ružinovskej či Prievozskej cyklistickej radiály. Nemali by však zabúdať aj na okrajové mestské časti, ktorých obyvatelia sadajú do áut najčastejšie. Ich starostovia by zase mali riešenia iniciovať a vytvárať koncepcie alternatívnej dopravy, lebo bez toho sa bývalé dediny na okraji Bratislavy menia na malé mestá.

Prečo meškajú cyklotrasy v meste?





Facebook Comments